Blogg

Välkommen till vår blogg om träning, skönhet och hälsa. Livet är så mycket mer än bara rumpan - och det kommer att märkas här i bloggen där det blir en salig blanding av olika ämnen. 

Sida 2

Ta bort överflödigt fett med coolsculpting

12 nov 2016

Det man först och främst ska göra då man talar om träning, kost och en snyggare kropp är att göra skillnad på att gå ner i vikt och att bli av med fett. Gällande det första – att gå ner i vikt – finns det inga genvägar egentligen utan där handlar det hela om en relativt enkel ekvation om att röra sig mer och äta lite mindre samt nyttigare. Naturligtvis med vissa förbehåll; har du en sådan stor kroppshydda att det är omöjligt för dig att promenera eller springa så är en gastronomisk by-pass förmodligen den enda vägen för dig.

Vi riktar oss således till de personer som har de vanliga problemen; som kanske efter en vinter vill komma i form inför sommaren, som tycker att kläderna sitter sämre eller som helt enkelt vill tappa några kilon För dessa finns inga hemligheter eller mirakelmediciner; bättre kost och mer rörelse.

Det andra är en knivigare fråga och vi kan ge ett exempel på hur vi menar med svårigheten att bli av med fett. Vi kan säga att du gått ner ett antal kilo och känner dig nöjd med detta – dock så har du fortfarande kvar fett kring magen och du kan inte bli av med detta. Det spelar ingen roll hur mycket du springer, hur många sit-ups du gör eller vad du äter; fettet är kvar. Det är svårt – för att inte säga omöjligt – att bli av med fett från ett specifikt område på kroppen. Åtminstone på egen hand.

Dock så finns den en relativt ny metod som kan hjälpa till med detta; en behandling som inte innebär att man blir sövd, att man blir borta från jobbet eller att man på något annat sätt hämmas i sin vardag. Denna metod kallas coolsculpting och innebär att man besöker en klinik där en behandlare med hjälp av speciella redskap – munstycken – kyler ner, suger upp exempelvis fettet på magen och där detta sedan kristalliseras. Genom denna kontrollerade kyla så försvinner sedan fettet och det gör det permanent.

Häpnadsväckade effekter av coolsculpting

Coolsculpting är en metod framtagen – efter år av forskning – av två världsberömda forskare; Dr Rox Andersson och Dr Dieter Mannstein och resultat man ser hos patienter är faktiskt häpnadsväckande. Efter fyra månader så kan man summera en behandling med coolsculpting enligt följande siffror: så mycket som 25% av fettet har försvunnit från det behandlade området.

Om detta område sedan handlar om magen, om höften eller rumpan spelar ingen roll; coolsculpting går att genomföra på de flesta områden på kroppen. Dock – för att återknyta till början av texten: det är ingen metod att använda för att gå ner i vikt; coolsculpting tar bort överflödigt fett och ger en slankare kropp.

Tips för den som ska genomgå en bröstförstoring

26 aug 2016

Att förstora brösten kan göra under för självförtroendet och utstrålningen för de kvinnor som känner sig missnöjda med sin bröststorlek. Fenomenet har växt kraftigt i popularitet i Sverige de senaste åren – framförallt kanske i storstäderna som Stockholm och Göteborg. Den sociala acceptansen kan skilja sig en del mellan mindre städer och större städer – och särskilt i Stockholms centralare delar verkar det vara populärt.

När man har genomgått en bröstoperation kan en hel del praktiska problem uppstå. För att minimera dessa problem så mycket som möjligt finns det en del saker man kan tänka på.

Ha kylpåsar och värmepåsar hemma

Efter en bröstförstoring kan smärtan göra sig påmind under stora delar av dygnet, och så kan även svullnaden. För att dämpa svullnad är det en effektiv metod att helt enkelt applicera kyla på området. En påse frysta ärtor fungerar perfekt för ändamålet.

Av den plötsliga vikten som tillkommit kroppen i samband med operationen kan även ryggen ta en del skada. För ryggen är istället värmepåsar det bästa.

Ha bekväma kläder

Se till att ha bekväma kläder redo när du kommer hem efter operationen. Skjortor, eller andra tröjor med dragkedja eller knappar är att föredra. På grund av svullnaden och den smärta som kan uppstå om man drar tröjorna över huvudet bör man undvika ”vanliga” tröjor.

Ha lätt mat tillgänglig

Det kan ibland kännas lite svårt att äta efter en bröstförstoring, till stor del på grund av positionen man sitter i. Utöver det kan det också tillkomma en del smärtor om man ska laga maten. Det kan därför vara skönt att ha väldigt enkel mat att stoppa i sig, så som chips, fruktdrinkar, soppa eller liknande. Bara att öppna och äta med andra ord.

Placera gärna ut maten på bekväma höjder innan operationen också. Att behöva sträcka sig efter mat som är högt placerad när man precis har genomgått en bröstförstoring är inte det skönaste för kroppen.

Någon som tar hand om dig

Eftersom det mesta blir svårare att göra efter bröstförstoringen kan det vara bra att ha någon som sköter om dig och kan ta hand om vissa ärenden. Någon som både kan hämta dig ifrån, och lämna dig vid operationen är också bra att fixa. Om du har barn bör du också ordna hjälp med barnpassningen – att ta hand om barn är extra krävande om man precis har förstorat brösten.

Ta det lugnt

Ta det lugnt med vardagliga fysiska aktiviteter – om du till exempel bor i ett hus i Gamla stan i Stockholm utan hiss, gå väldigt lugnt i trapporna. Det här gäller även andra typer av vardagliga ansträngningar.

Stockholms skönhetskliniker – service och utbud

20 aug 2016

Begrepp som botox, fillers, restylane och azzalure var bara för några år sedan okända begrepp för de allra flesta svenskar. De här begreppen kände man på sin höjd till från amerikanska tv-program - man var liksom inte bekant med dem på ett vardagligt plan.

Numera ser det dock annorlunda ut då den sociala acceptansen för skönhetsingrepp, så som bröstförstoringar och bröstlyft, har ökat markant i Sverige. Stockholm är en av de städer i landet som har fått en mycket stor ström av olika typer av skönhetskliniker.

Varför Sveriges acceptans för olika typer av operativa- och icke-operativa skönhetsingrepp kan man bara spekulera i. Det skulle kunna bero på trender, och att just Amerika är ett land som Sverige hämtar mycket kultur ifrån - ett land där bland annat bröstförstoring och botoxinjektioner är mycket vanligt förekommande. Det skulle också kunna bero på att klinikerna blir allt mer professionella. I den här texten beskriv några av Stockholms bästa kliniker.

Obs! Inga företagsnamn kommer att nämnas – textens syfte är snarare att ge en generell bild över Stockholms skönhetskliniker.

”Stockholms snyggaste lokaler”

Den första kliniken som undersöks har sin verksamhet förlagd till stadsdelen Östermalm i Stockholm. Enligt Thatsup.se har den här kliniken ”förmodligen Stockholms snyggaste lokaler” och ett starkt fokus på bra resultat och hög service. Kliniken använder sig, enligt hemsidan, av den allra senaste tekniken för smärtfri och effektiv behandling.

Kliniken specialiserar sig på åderbråck och hudvård – andra operativa skönhetsingrepp så som bröstförstoring finns det mer nischade kliniker för.

”Vacker och bra miljö”

Den här kliniken, som ligger strax söder om Stockholms innerstad, har en ganska bred verksamhet. Här kan man göra allt ifrån bröstförstoringar, bröstlyft, bukplastik till antiage- och rynkbehandlingar. Enligt Thatsup ligger kliniken i vackra miljöer (Saltsjöbaden, Nacka) – de vackra miljöerna kombineras med ett bra bemötande som Thatsup beskriver som ödmjukt och trivsamt.

”Kunden i första rummet”

Den tredje kliniken som undersöks är nischade på plastkirurgi, och utför därmed allt ifrån bröstförstoringar till botoxinjektioner. Den här kliniken som, precis som den första, ligger på Östermalm i Stockholm, sätter enligt Thatsup alltid kunderna i första rummet.

”Plastik och kosmetik med toppmodern utrustning”

Den här kliniken ligger, precis som den andra, i stadsdelen Nacka i Stockholm. Lokalerna är stora – hela 300 kvadratmeter har de till sitt förfogande. Här kan man genomgå allt ifrån bröstförstoringar och bröstförminskningar till ögonlocksplastik och hudvårdsbehandlingar.

Yttre och inre faktorer som kan ge idrottsskador

12 aug 2016

Säger man ordet idrottsskador så är det väldigt enkelt att få upp bilden av en fotbollsspelare som bryter sitt ben efter en tuff närkamp, en hockeyspelare som blir brutalt överfallen vid sargen eller där två stycken boxare matar varandra blodiga i ringen. Idrottsskador förvisso – men inte något som stämmer överens med de vanliga typer av idrottskador som vi ser i vår vardag. Faktum är att de flesta idrottsskador sker på motionärsnivå och att det i de flesta fall handlar om att knän, fötter och axlar är de områden som drabbas.

Något som ofta kan förklaras av yttre och inre faktorer som i kombination med en annan detalj – överskattning av sin egen fysik – leder till problem. Innan vi tittar närmare på vilka dessa ytter och inre faktorer är så måste vi förklara vad vi menar med överskattning av sig förmåga också.

Vi ger ett exempel där ett gäng farbröder bestämmer sig för att dra igång med lite innebandy efter jobbet; samtliga befinner sig en bra bit över medelåldern och samtliga har en bakgrund inom idrotten. Kort sagt; det förekommer lite tävlingsinstinkt i lokalen, det finns lite testosteron och det finns – framförallt – minnen om hur lätt det en gång var att springa, skjuta och dribbla samt göra de snabba vändningar som krävs i innebandy. Här har vi ett tydligt exempel på idrottsskador i kombination med överskattning.

För, vad tror vi händer? Jo, några av dessa farbröder kommer dels att drabbas av muskelbristningar, andra kommer att drabbas av knäproblem och någon kanske gör illa en fotled. Inte alls ovanligt och samma parallell går också att dra till exempelvis en lättare joggingrunda. Där har vi de vanligaste idrottsskador som finns i Sverige.

Yttre- och inre faktorer då – vilka är dessa? Ja, till de inre kan vi ge ett litet axplock för att visa hur de kan skapa idrottsskador:

  • Ålder
  • Kön
  • Övervikt och undervikt
  • Tidigare skador
  • Muskelsvaghet
  • Stress, rädsla och oro (vanligt om man exempelvis trycker in ett träningspass i ett redan stressat schema)

Till de yttre faktorerna så kan vi ge samma typ av förklaring genom en liknande uppradning:

  • För tung belastning ( på exempelvis gymmet)
  • Snabb stegring. Man skyndar allt annat än långsamt utan vill nå resultat lite för fort.
  • Dålig teknik – brukar innebära förslitningsskador
  • Repitetiva rörelser
  • För hög intensitet i kombination med för lite vila mellan
  • Oregelbunden och ensidig träning
  • Väder. Visst; väder påverkar och man ska se till att som motionär undvika de kallaste dagarna på året.