Yttre och inre faktorer som kan ge idrottsskador

Säger man ordet idrottsskador så är det väldigt enkelt att få upp bilden av en fotbollsspelare som bryter sitt ben efter en tuff närkamp, en hockeyspelare som blir brutalt överfallen vid sargen eller där två stycken boxare matar varandra blodiga i ringen. Idrottsskador förvisso – men inte något som stämmer överens med de vanliga typer av idrottskador som vi ser i vår vardag. Faktum är att de flesta idrottsskador sker på motionärsnivå och att det i de flesta fall handlar om att knän, fötter och axlar är de områden som drabbas.

Något som ofta kan förklaras av yttre och inre faktorer som i kombination med en annan detalj – överskattning av sin egen fysik – leder till problem. Innan vi tittar närmare på vilka dessa ytter och inre faktorer är så måste vi förklara vad vi menar med överskattning av sig förmåga också.

Vi ger ett exempel där ett gäng farbröder bestämmer sig för att dra igång med lite innebandy efter jobbet; samtliga befinner sig en bra bit över medelåldern och samtliga har en bakgrund inom idrotten. Kort sagt; det förekommer lite tävlingsinstinkt i lokalen, det finns lite testosteron och det finns – framförallt – minnen om hur lätt det en gång var att springa, skjuta och dribbla samt göra de snabba vändningar som krävs i innebandy. Här har vi ett tydligt exempel på idrottsskador i kombination med överskattning.

För, vad tror vi händer? Jo, några av dessa farbröder kommer dels att drabbas av muskelbristningar, andra kommer att drabbas av knäproblem och någon kanske gör illa en fotled. Inte alls ovanligt och samma parallell går också att dra till exempelvis en lättare joggingrunda. Där har vi de vanligaste idrottsskador som finns i Sverige.

Yttre- och inre faktorer då – vilka är dessa? Ja, till de inre kan vi ge ett litet axplock för att visa hur de kan skapa idrottsskador:

  • Ålder
  • Kön
  • Övervikt och undervikt
  • Tidigare skador
  • Muskelsvaghet
  • Stress, rädsla och oro (vanligt om man exempelvis trycker in ett träningspass i ett redan stressat schema)

Till de yttre faktorerna så kan vi ge samma typ av förklaring genom en liknande uppradning:

  • För tung belastning ( på exempelvis gymmet)
  • Snabb stegring. Man skyndar allt annat än långsamt utan vill nå resultat lite för fort.
  • Dålig teknik – brukar innebära förslitningsskador
  • Repitetiva rörelser
  • För hög intensitet i kombination med för lite vila mellan
  • Oregelbunden och ensidig träning
  • Väder. Visst; väder påverkar och man ska se till att som motionär undvika de kallaste dagarna på året.
12 aug 2016